ספר נשים
במה עוסק הספר?
ספר נשים הינו הספר הרביעי ב"משנה תורה" המשרטט את התא המשפחתי למן הקמתו ועד פירוקו ומהלך השמירה עליו.
הספר פותח בחתונה (הלכות אישות) ובגרושין, בנישואים בנסיבות של מות הבעל (יבום) או ביציאה ממצב זה (חליצה). בסופו הספר עוסק בדיני נערה שפותתה, נאנסה או בעלה הטרי העליל עליה שזנתה. בסוף הספר דיני סוטה שהיא אישה שנחשדה בניאוף ובדרכי בדיקתה. הספר חותם בחשיבותו של שלום הבית וההקפדה על הצניעות.
מה הרלוונטיות של הספר הזה לימינו?
(מתוך ההקדמה לספר)
בהבנת המאזן המשפחתי בין האיש והאישה מימי הרמב"ם ועד ימינו, חלו לא מעט תמורות, חלקן מנשאות את האישה וחלקן הן בחינת "לפתח חטאת רובץ". מעמדה של האישה במשנת הרמב"ם אינו נופל ממעמד האיש, אלא שמיקודו של תפקידה שונה. לכן למשל האיש עושה את מעשה הקניין.
לשיא מעמד האדם, הנבואה, הגיעו גם נשים, כגון מרים הנביאה, אף על פי שבדורות הקודמים, הנשים לא זכו בדרך כלל ללימוד במסגרת מסודרת ולהעמקה בלימודים. זאת ועוד, ניכרות פה ושם השפעות סביבתיות של הגלות על מצבן של הנשים, בשונה מן ההלכה. והרמב"ם עצמו מדגיש שהאישה אינה כבולה עקב קשרי הנישואין, "שֶׁאֵינָהּ בַּשִּׁבְיָה, שֶׁתִּבָּעֵל לְשָׂנוּי לָהּ".
בוודאי שאסור חלילה לבעלה להכותה או להשפיל אותה או להרחיקה מחברותיה. במובנים רבים, יש לאישה מעמד כלכלי עצמאי, מפני שהכתובה היא למעשה שטר ההגנה לשמירת זכויותיה הכלכליות של האישה גם אם גירש אותה בעלה או מת.
אמנם יש להבין הרבה מן ההלכות בעזרת הקוד התרבותי של הדורות הקודמים, אך על אף ההתפתחות התרבותית, אין התורה מטשטשת את ההבדלים בין האיש ובין האישה, מפני שהטשטוש לא רק שהוא חוטא לתפקידם השונה של שני המינים ולאחריות המיוחדת של כל אחד מהם, אלא אף מביא לידי הפקרות אסורה ופריצות (בשיח-חדש: "מתירנות"), הזנחת המשפחה לטובת קריירה, תעתועי דמיון שבהם אם במשרה מלאה אינה נחשבת אישה עובדת (בשיח-חדש: "שחרור האשה"), והמרחב הציבורי מתמלא בחשיפת הייחוד הגופני של האישה תוך השפלתה והתמקדות בגופה כבחפץ עובר לסוחר (בשיח-חדש: "כבוד האישה").
מנגד, צניעות דוגמת העמדת הפנים של בני ישמעאל, "השטופים בזימה", שבה האישה היא המשרתת של בעלה, אף על פי שהיא מכוסה מכף רגל ועד ראש, או של בני עשיו, שבה אסור לכמרים לשאת נשים, היא דוגמה לעיוות קיצוניות מנגד.
הרמב"ם פותח את הספר בפסוק המזכיר הן "מקור חיים" והן "מוקשי מוות". קשה להקים משפחה, ומשעה שהוקמה, מאיימים על קיומה ספקות שונים, "מוקשי מוות", חדשים כמו ישנים. שלום הבית הוא המפתח היחיד הפותח את "ספר נשים" (החל מסיום הספר הקודם) ונועל אותו. מי שזכה לו, איתו "מקור חיים".